אייל בורס – הרצאות קולנוע

אייל בורס יו”ר המועצה הישראלית לקולנוע, ראש מסלול קולנוע וטלוויזיה

בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל, חוקר קולנוע, בעל תואר ראשון

בפילוסופיה ומדע המדינה ובעל תואר MFA וMA בקולנוע וטלוויזיה מאוניברסיטת ת”א,

מסיים דוקטורט בימים אלה באוניברסיטת ת”א בנושא “היהודי בקולנוע ההולנדי”,

במאי הסרטים הדוקומנטריים “חברי הכיתה של אנה פרנק” ו”לחיות או למות באנטבה”,

חבר פורום היוצרים הדוקומנטריים, חבר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה,

מרצה לקולנוע במכללות, כנסים אקדמיים בינלאומיים, היכלי תרבות, בתי קולנוע, מתנסים, בתי אבות ועוד.

***הרצאות בעברית, אנגלית והולנדית ברמת שפת אם.

לקוחות שעובד/עבדתי איתם (רשימה חלקית):

אוניברסיטת אריאל, מנשר לאמנות, אוניברסיטת ת”א, יס פלנט, תרבותא אורנית,

היכל התרבות מעלה אדומים, תאגיד לחינוך שוהם, היכל התרבות רמלה,

מכללת הדרים שדה ורבורג, מכללת דורות כפר מע”ש, אוניברסיטת ניו יורק בתל אביב,

בית אבי חי, בית יוליאנה, ארגון עולי הולנד, מוזיאון העיר נתניה, הרשות לזכויות ניצולי שואה,

האוניברסיטה העברית, קופת חולים כללית.

פירוט סדנאות/הרצאות :

  1. “היהודי בקולנוע: דימויים וסטריאוטיפים”: “הפסנתרן”, “כיפור” ועוד
  2. דמות האחר בקולנוע הישראלי“: “ביקור התזמורת”, “הכלה הסורית” ועוד
  3. הרפואה בראי הקולנוע“: “לגעת במוות”, “בית חולים” ועוד.
  4. ייצוג נשים בקולנוע העכשווי“: “המשחק הגדול” (2017), “פילומנה” (2013) ו”אני, טוניה” (2017)
  5. היהודי בקולנוע ההולנדי: דימויים, סטריאוטיפים וזהות לאומית”:היהודי בקולנוע ההולנדי

          משחק תפקיד מיוחד בהגדרת הזהות ההולנדית, הן בסרטים של יוצרים יהודים והן של לא יהודיים, ובעיקר בסרטים העוסקים 

          במלחמת העולם השנייה ובשואה, מגרד את המצפון הלאומי ומלמד על מעלותיה ומגרעותיה של התרבות החברתית בהולנד. 

 

  • המקורות היהודיים של סופרמן“: בצל שנת השמונים להיווצרה של דמות הקומיקס של סופרמן, נכיר את מקורותיו היהודיים של בכיר גיבורי העל. האם יכול להיות שמאחורי גיבור העל המסייע לאומללים ונדכאים על פני הגלובוס כולו עומד מיתוס יהודי? סופרמן נוצר על ידי שני יהודים, בנים למהגרים ממזרח אירופה לארה”ב, מעמד שהשפיע על דמות שמחליפה זהויות, בבית היא אדם אחד ובחוץ דמות אחרת, בדומה למצבם של יהודי ארה”ב בשנות השלושים של המאה העשרים- היהודי שצריך להסתיר את יהדותו בחוץ.
  • הסרט האנטישמי מכולם“: הסרט “היהודי הנצחי”, סמל האנטישמיות הנצחית מבית מדרשו של גבלס, מציין אוטוטו 80 שנה להפקתו. מה נותר מהמוטיבים שבו בעולם הקולנוע העכשווי? יוסף גבלס, שר התעמולה בגרמניה הנאצית, ניצח הן על התערוכה והן על הסרט “היהודי הנצחי”. מדובר בביטוי הכי קיצוני ובוטה של אנטישמיות שהיה אי פעם בקולנוע – סרט כזה לא היה יכול לצאת לפני המשטר הנאצי או אחריו. מדובר בדימויים שנותרו וחלחלו עד ימינו.
  • היהודי בקולנוע היידיש“: קולנוע היידיש יצר כ-160 סרטים ונהנה מתור זהב קצר בשנות ה-30 של המאה העשרים, אך מאז פרוץ מלחמת העולם השנייה כמעט וחדלה יצירת סרטים בשפה היידית. נדון בהרצאה בסרטים אילמים כמו “לחיים” משנת 1911 ו”מזל יהודי” משנת 1925 וסרטים מדברים כגון “אידל מיטן פידל” ו”הדיבוק”, שניהם משנת 1937. נסיים עם הסרט “רחוב הסטר” משנת 1975 שמוכיח שהיידיש לא נעלמה כליל מהקולנוע.
  • היהודי בקולנוע הפולני והישראלי: פרוטוטיפ לאומי או אאוטסיידר?”: דיון השוואתי בסרטים “הפסנתרן” (רומן פולנסקי, 2002) ו”כיפור”(עמוס גיתאי, 2000). הגיבורים בסרטים “הפסנתרן” ו”כיפור” מציגים בעיקר מאפיינים של “האחר” היהודי, בעוד שבמאי אותם סרטים ממחישים זהות טרנס-לאומית. נשווה את הגיבורים היהודים בסרטים אלה לגיבורים היהודים בקולנוע ההולנדי, תוך התייחסות להיבטים שעלו בהרצאות האחרות.
  • היהודי בקולנוע המזרח תיכוני“: דימוי היהודי בקולנוע המצרי, המרוקאי והתוניסאי.
  • “הקיבוץ בראי הקולנוע”: “אדמה משוגעת”, “ילדי השמש” ועוד
  • הקולנוע האיראני
  • דמותו של הצבר בקולנוע
  • הלוחם בקולנוע הישראלי
  • הקומדיה הרומנטית
  • מוסיקה בקולנוע
  • סדנה בנושא קולנוע אירופי: 13 מפגשים בנושא ניאו ריאליזם איטלקי, קולנוע פולני, הגל הצ’כוסלובקי החדש, הגל הצרפתי, כיור המטבח הבריטי, קולנוע גרמני וקולנוע מזרח אירופי.
  • סדנה בתולדות הקולנוע: 13 מפגשים מהאחים לומייר ואדיסון, דרך צ’ארלי צ’אפלין ועד הפילם נואר.
  • סדנה בנושא דימוי היהודי באמנות והשתקפותו בקולנוע: 13 מפגשים מהיהודי באמנות ימי הביניים, דרך נקודות מבט אנטישמיות על היהודי בקולנוע ועד דמות היהודי בז’אנרים קולנועיים שונים כגון המערבון והקומדיה הרומנטית.
  • משיכת תשומת לב בקולנוע ובאינטרנט: הרצאה זו תעסוק במאפיינים המושכים תשומת לב בעולם הקולנוע והאינטרנט. נתייחס לשני אלמנטים המוכרים כמושכים תשומת לב בעולם הקולנוע; ניגוד בין אור לצל ושימוש בצורות גאומטריות. נבחן אם קיים קשר בין השימוש בניגוד בין אור וצל ובצורות גיאומטריות בסצנות קולנועיות ובאתרי אינטרנט לבין משיכת תשומת הלב של הצופה והגולש. ההרצאה יכולה לאנשי שיווק ועיצוב אתרים להבין כיצד ניתן למשוך את תשומת לב הגולש באתריהם, ולבחון את הכדאיות בהכנסת העקרונות הלקוחים מן הקולנוע למגרש הביתי שלהם. זאת ועוד, תוצאות המחקר עשויות לעזור לאנשי השיווק ומעצבי האתרים לנבא לאן הגולש יסתכל, ועד כמה חזקה השפעתו של אלמנט מסוג אחד לעומת אלמנט מסוג אחר.
  • הקרנה ודיון בסרט הדוקומנטרי “חברי הכיתה של אנה פרנק” (58 דקות, 2008)
  • הקרנה ודיון בסרט הדוקומנטרי “לחיות או למות באנטבה” (52 דקות, 2012)

להזמנת מפגש חייגו 03-7284154 

קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
השארת הודעה מהירה

לייעוץ ללא התחייבות מלא את הפרטים הבאים